ویژگی های میخ باکیفیت و بی کیفیت

یکی از ابزار های پرمصرف صنعت چوب و نجاری میخکوب ها هستند. میخکوب ها به دسته های اسکا کوب ، تیپو کوب ، تی کوب و نواری کوب تقسیم میشوند. خرابی میخکوب ها به عوامل متعددی بستگی دارد و بیشترین قطعه ای که در آنها خراب میشوند تیغ و پیستون آنهاست.

تیغه میخکوب ها به علت اینکه تحت فشار هستند و قسمت محرک میخکوب به حساب می آیند بیشترین خرابی را به خود اختصاص داده اند. یکی از دلایل خراب شدن این تیغه، میخ های مورد استفاده هستند. انتخاب یک میخ خوب، در سلامت دستگاه بسیار تاثیر گذار است. یک میخ باید ویژگی هایی داشته باشد که در این مقاله به آنها میپردازیم.

 

 

تفاوت های میخ خوب و بد:

یکسان بودن سر میخ ها:

مهمترین ویژگی میخ ها را میتوان سر هماهنگ آنها دانست. سر میخ ها باید هماهنگ بوده و همگی یکسان باشند. اگر میخ مصرفی شما سر بزرگتر از حد معمول داشته باشد هنگام کوبش ممکن است در دستگاه و پیشانی میخکوب گیر کند. همچنین اگر سر میخ ها کوچکتر از حد عادی باشد هنگام کوبش تیغه با دو میخ برخورد کرده و همزمان دو میخ را به بیرون هل می دهد که همین امر موجب گیر کردن میخ ها شده و پس از مدتی کار با دستگاه ممکن است حتی تیغه دستگاه شما آسیب ببیند.

 

 

پس در انتخاب میخ دقت داشته باشید که سر میخ ها کاملا یکسان باشد.

 

 

 

نبود فاصله بین میخ ها:

یکی دیگر از عواملی که باعث گیر کردن میخ ها در دستگاه میشود وجود فاصله بین میخ ها است.

 

 

یک میخ خوب نباید فاصله ای بین میخ هایش باشد، حتی یک میلیمتر.

 

 

در صورت وجود فاصله بین میخ ها، هنگام کوبش میخ ،تیغه با نیمی  از سر میخ برخورد کرده و میخ نمیتواند به صورت مستقیم از دستگاه خارج شود.

 

 

جنس سیم میخ:

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید در هنگام خرید میخ به آن توجه داشت جنس سیم میخ است. سیم به کار رفته در میخ هر چه نرم تر باشد هنگام کوبش در چوب های سفت ممکن است میخ خم شده و چوب شما را خراب کند.

 

 

گونیا بودن یک خشاب میخ:

گونیا بودن خشاب میخ به این معنی است که در یک خشاب میخ ،هیچگونه انحنایی وجود نداشته باشد و در صورتی که خشاب میخ را کنار گونیا یا کولیس قرار دهید نباید انحنایی وجود داشته باشد، حتی یک میلیمتر.

 

 

در صورت وجود انحنا ، ممکن است میخ ها در دستگاه گیر کرده و به مرور زمان تیغه دستگاه خراب شود.

 

 

چسب میخ ها:

وجود چسب بین میخ ها نیز یکی از عوامل موثر در خرابی میخکوب هاست. اگر چسب کمی بین میخ ها به کار رفته باشد میخ ها به راحتی از هم جدا شده و خورد میشوند. و در صورتی که چسب زیادی بین میخ ها به کار رفته باشد ، چسب از میخ ها بیرون زده و هنگام کار با دستگاه و کوبش میخ ممکن است میخ ها در دستگاه گیر کند.

 

 

 

مطالب مرتبط:

مقایسه منگنه کوب BeA آلمان و مدل چینی آن

نقد و بررسی منگنه کوب ABD طرح BeA المان